Кафедру теорії і практики початкової освіти було утворено в 2009 році на підставі рішення Вченої ради СДПУ (№ 1236 від 18 листопада 2009 р.).
25 лютого 2013 року кафедра отримала статус випускової для факультету підготовки вчителів початкових класів.
Фундатором і першим завідувачем кафедри стала доктор педагогічних наук, професор Бадер Валентина Іванівна – відомий фахівець у галузі методики навчання української мови у початковій школі. У 2014 – 2015 рр. кафедру очолював доктор педагогічних наук, професор Коротяєв Борис Іванович – викладач-новатор, автор кількох монографій з питань педагогіки та педагогічної філософії, фундатор наукової школи.
Із 2015 року кафедру очолює доктор педагогічних наук Гаврілова Людмила Гаврилівна – фахівець у галузі мистецької педагогіки.
Кафедра теорії і практики початкової освіти бере участь у підготовці бакалаврів, спеціалістів, магістрів за спеціальністю «Початкова освіта», забезпечуючи викладання навчальних дисциплін у фаховому, лінгвістичному, методичному та літературознавчому напрямах.
Крім викладацької діяльності, члени кафедри теорії і практики початкової освіти факультету ПВПК проводять колективні наукові пошуки за темою науково-дослідної роботи «Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти», задля чого при кафедрі засновано відповідну науково-дослідницьку лабораторію. Основними її завданнями є такі:
- висвітлення нових ідей і тенденцій розвитку професійної освіти сьогодення;
- популяризація та систематизація досягнень сучасної психолого-педагогічної науки, найвагоміших наукових та практичних здобутків у галузі професійної освіти;
- надання науково-методичної допомоги в професійному зростанні вчителів початкових класів;
- інформаційно-методичний супровід фахівців, які здійснюють професійну підготовку майбутніх учителів початкових класів.
У руслі проблематики лабораторії на кафедрі започатковано видання збірника наукових праць «Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти» (видано два випуски), наразі відбувається переформатування збірника в електронне наукове видання (головний редактор – ректор ДВНЗ «ДДПУ», професор С. О. Омельченко; заступник головного редактора – завідувач кафедри ТППО, професор Л. Г. Гаврілова).
На кафедрі теорії і практики початкової освіти також працює науково-дослідницька лабораторія “Інформаційне забезпечення фахової підготовки вчителів початкових класів”. Ведеться робота з розроблення й впровадження у навчальний процес професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи дистанційних курсів “Лінгвокраїнознавство”, “Методика навчання української мови”, “Мультимедійні технології в мистецькій освіті” та ін., які розміщені в навчальному середовищі MOODLE ДВНЗ “ДДПУ”. У руслі проблематики лабораторії викладачами кафедри активно використовуються сучасні засоби е-навчання, створюються засоби електронного й мультимедійного супроводу до дисциплін кафедри, розробляються електронні навчально-методичні комплекси інтерактивного рівня до навчальних дисциплін, електронні та мультимедійні посібники, мовні тренажери тощо.
Результати своїх досліджень викладачі кафедри теорії і практики початкової освіти оприлюднюють у фахових наукових виданнях та збірниках матеріалів міжнародних, всеукраїнських та загальноуніверситетських науково-практичних конференцій. Прикладом, у 2016 – 2020 рр. викладачі кафедри мали 363 публікації, із них: 7 монографій (проф. Л. Г. Гаврілова, колективна монографія тощо); статті Scopus або Web of Science – 31; фахові статті – 99; статті у виданні, що входить до наукометричної бази даних Index Copernicus – 80; методичні рекомендації та посібники – 66; тези – 80.
Участь у міжнародному проєкті Україна – ЄС: міжкультурна комунікація в освіті (620354-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE)
Викладачі кафедри беруть активну участь у роботі щодо рецензування та незалежної експертизи наукової продукції вчених України. Так за 2016 – 2020 роки, викладачі виступали офіційними опонентами (рецензентами) при захисті кандидатських дисертацій.
Професор Б. І. Коротяєв входить до складу спеціалізованої ради з захисту дисертацій К 12.112.01 у Державному вищому навчальному закладі “Донбаський державний педагогічний університет”, здобувачами наукових ступенів та постійно виступає у якості опонента. У 2015 році під його керівництвом було захищено кандидатську дисертацію В. Сарієнка.
Колектив кафедри теорії і практики початкової освіти підтримує конструктивні зовнішні зв’язки з іншими освітніми та науковими закладами, що є важливою й характерною складовою науково-дослідницької діяльності кафедр факультету. Ці зв’язки реалізуються головним чином, у вигляді співробітництва з підрозділами НАПН України (Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих); Фундацією центральноєвропейської академії навчань та сертифікації (м. Бидгощ, Польща); інститутом інформатики НПУ імені М. П. Драгоманова; інститутом Конфуція Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна; Харківським державним педагогічним університетом ім. Г.С. Сковороди.
Під керівництвом доктора педагогічних наук, професора Б. І. Коротяєва на факультеті підготовки вчителів початкових класів заснована наукова школа. Метою школи є навчити молодих вчених науковій творчості, її методології, сприяти оптимальній організації наукової діяльності.
У роботі наукової школи під керівництвом досвідчених науковців кафедри приймають участь асистенти кафедр факультету, магістранти та студенти старших курсів. Результати їх наукової діяльності відображаються в участі у Всеукраїнських та загальноуніверситетських науково-практичних конференціях, в олімпіадах, конкурсах наукових робіт. Апробацією результатів досліджень є надруковані статті та тези у наукових збірниках (за останні п’ять років опубліковано понад 120 статтей та тез зі студентами).